Monday, January 7, 2008

Detectorul de minciuni

Va salut cordial pe toti basarabenii cu noul an 2008! Chiar daca nu citeste nimeni blogul meu, iata ca il citesc eu si tot e inainte: asta ca si cum te-ai uita dintr-o parte la felul in care gindesti tu insuti.
Mai multe partide politice bat alarma precum ca trebuie de restabilit justitia in Moldova si se pare ca acesta va fi si mesajul electoral pentru 2009. Gindeam si eu in sinea mea ca da, intr-adevar trebuie ceva de facut, daca chiar insasi prese_dintele a recunoscut ca avem probleme cu drepturile omului. Acest sector nu trebuie doar de restabilit, ci reformat putin chiar cu metode netraditionale pentru care unii nu au imunitate.
PLDM a anuntat ca daca va ajunge la putere va trage la raspundere pe toti cei care din anul 2001, de cind au venit comunistii la guvernare, au emis si executat ordine ilegale si au avut de suferit cetatenii. Acuma stau si ma gindesc, dar cei care au incalcat legea pina in 2001 nu trebuie trasi la raspundere? Chiar daca multi au sa fie trasi la raspundere precis ca au sa li se masluiasca dosarele in asa fel ca sa se stearga pe miini si sa iasa basma curata pina la urma. Sunt cunoscute deja procese de judecata unde martorii au mintit si pe urma au recunoscut ca au facut asta pentru ai acoperi pe sefi. Si cind stim ca la judecata trebuie sa juri ca spui adevarul si numai adevarul..vai de ei ca nu stiu ce fac. Dar daca chiar si sunt atit de grosi la orbaz, pai de ce nu s-a introduce detectorul de minciuni atunci cind sunt la judecata. Eu as propune ca aceste judecati sa fie publice si sa fie un ecran mare unde sa se vada acusorul cum se misca atunci cind poatentiala 'victima' ar trebui sa raspunda la diferite intrebari. Nu am mai auzit de asa practica prin justitie in lume, dar mie mi se pare o idee buna. De ce s-ar folosi doar serviciile secrete de asa instalatii, care dupa mine le cam trece vremea si trebuie sa schimbe utilajul.
Apropo, ce-ar fi daca am cere, adica am in vedere organizatii non-guvernamentale sau institutii mass-media, si fara nevoi de judecata, dar pentru ai testa doar la incredere pe potentialii candidati la alegerile din 2009? Sau poate sa fie testati asa unii din demnitari care par mai mult persoane dubioase in politica. Ce ziceti, e buna ideea? Pentru ca pina la urma este dreptul nostru ca sa ne cunoastem liderii pentru care ne vom da votul, nu-i asa? Cit mai putem rabda sa fim manipulati de masinaria de stat, care nu face nimic decit inventeaza tot felul de politici pentru a manipula masele? Deci detectorul de minciuni trebuie sa fie in folosul nostru al cetateanului, nu doar in serviciul serviciilor secrete.
Sau chiar daca nu este posibil asa ceva de introdus in justitie, cred ca ar trebui ca macar cineva sa se apuce sa faca o emisiune pe care sa o numeasca: "Detectorul de minciuni" unde invitatul sa raspunda la intrebari si fara detectorul conectat la puls, dar si asa cu un Da/Nu. Cred ca daca moderatorul da dovada de buna organizare a intrebarilor si dindu-le intr-un temp ridicat va reusi sa faca pe potentialul viitor demnitar sa se demaste si astfel sa il cunoastem cine este.
Ei bine treaba asta cu detectorul poate va pare cam indrazneata, dar propuneti imbunatatiri ale ideii, caci mie doar asemena variante mi-au venit pina acum.
Va urez sarbatori de Craciun fericit, pentru cei ce serbeaza pe vechi, multa sanatate si multa zapada iarna asta! Dar am spus zapada ca sa fiti mai fresh, cu mai multa inspiratie ca sa schimbam lumea din jur spre mai bine!

2 comments:

Ion C said...

Salut Ion,
interesant blog si tematica ;-) . Fotografia lui Voronin de pe site am gasit-o intamplator pe net, nu e de pe blogul lui personal pe care mi l-ai aratat ;-) . Site-ul e inca in constructie, desigur o voi sterge cand voi avea timp.
Keep blogging!

socolenco said...

Mersi ca mi-ai raspuns chiar la mine pe blog.